Rustmomenten zijn echter steeds minder aanwezig tijdens de (les)dag, maar wel een belangrijke basis voor traumasensitief onderwijs. Voor de leerling om voldoende rust te ervaren en ook voor de leerkracht om vanuit rust trauma sensitief te kunnen reageren. Maar wat is dan eigenlijk rust?
Is voorlezen een rustmoment? En hoe bouw ik rustmomenten in in mijn klas?
Ook met een volle klas en een druk lesrooster? En hoe zorg ik voor mijn eigen rust(momenten)?
In deze deelsessie worden breinkennis en theoretische verdieping over rust gecombineerd met vooral praktische tools die de volgende dag al toepasbaar zijn.
Leerdoelen:
Na deze deelsessie:
- weet je wat rust en het rustbrein is.
- hoe het ervaren van voldoende rust(momenten) tijdens de dag bijdraagt aan traumasensitief
onderwijs.
- heb je praktische tips en tools om rustmomenten bij jou in de klas toe te passen.
- heb je handvatten om van rustmomenten een gewoonte te maken, zodat het echt ingebed wordt bij
jou in de klas (en misschien ook wel met de bouw/school).
Voor wie?
Onderwijsprofessionals die werken met kinderen vanaf 4 jaar. Zowel regulier als ook speciaal onderwijs. Leeftijdscategorie: vanaf 4 jaar.