Wanneer je voldoende rust(momenten) tijdens de dag ervaart, kun je beter je eigen gedrag sturen, dit geldt voor zowel de leerling als de leerkracht. Een rustmoment kun je vergelijken met het “even legen van je emmertje”.
Wendy de Groot, eigenaar, spreker en podcasthost Rustmoment in de klas.nl
Er is bij veel leraren een groeiend besef ontstaan dat voor veel leerlingen een trauma sensitieve benadering een noodzakelijke voorwaarde is om tot ontwikkeling te kunnen komen. Maar met besef alleen ben je er nog niet.
Wil van Nus, MSEN: werkt als gedragsdeskundige met jeugdigen en volwassenen met zeer diverse ondersteuningsvragen, auteur en zelfstandig trainer Geweldloos verzet en
Almy Jansen, trainer en coach Verbindend Gezag®&Geweldloos Verzet en Trauma Sensitief Onderwijs aan jeugdprofessionals en binnen onderwijs en kinderdagverblijven, evenals aan ouders.
Kom zelf ervaren hoe je met spel en beweging het psychosociaal welzijn van kinderen kunt versterken.
Yvonne Bloem, Master Trainer TeamUp@School en
Elin Hofman, Master Trainer TeamUp
Sounds of Change traint professionals –hulpverleners, docenten, muzikanten en psychologen - om de kracht van muziek te gebruiken in hun werk met (getraumatiseerde) kinderen, jongeren en volwassenen. Vaak als onderdeel van psychosociale ondersteuning.
Lucas Dols, oprichter/directeur
En dat is het ook! Denk maar eens aan:
• Waar begin je binnen een onderwijsorganisatie met veel verschillende professionals?
Janneke de Vreeze, orthopedagoog Gymnasium Novum/ ambulant begeleider bij de AED". en
Jolanda Buijze, ambulant onderwijsspecialist bij het OPDC van het Samenwerkingsverband Zuidholland-West, voortgezet onderwijs
Kinderen die zich weinig geliefd voelen, tonen dit vaak in hun welbevinden en gedrag. Onderzoek toont aan dat dit het gebrek aan geliefde ervaringen in de (prille) kinderjaren, ook zichtbaar zijn in hun neurologische ontwikkeling.
Bart Weustenraad, erkend Systeem Psychotherapeut aan het Vlaams Expertisecentrum Kindermishandeling
De onzichtbare koffer en de GGG driehoek zijn belangrijke elementen in traumasensitief onderwijs.
Anouska Kloes, GZ-psycholoog en psychotherapeut bij het Kinder- en Jeugdtraumacentrum van Kenter Jeugdhulp. Zij is ook trainer in het po en vo en
Wendela Weel komt uit het onderwijs en is specialist in gedrag op scholen. Trainer TSO in het po, vo en Mbo
Je kunt je niet veilig denken: Tussen "veilig zijn' of 'je veilig voelen' zit vaak een groot verschil.
Drs. Stefanie van Ruijven, eigenaar en hoofdopleider Hechter! Stefanie werkt ruim 25 jaar in de hulpverlening: gestart in de verstandelijk gehandicapte zorg, en via de jeugdhulpverlening de stap gemaakt naar de GGZ. Zij werkt nu al ruim 15 jaar als gezinsbehandelaar op een polikliniek voor complex getraumatiseerde kinderen en hun ouders.
Het gedrag wat we zien bij kinderen hangt samen met de overtuigingen in hun onzichtbare koffer en de triggers die zijn ontstaan door eerdere ervaringen.
Drs. Carina van Kregten is als gedragswetenschapper verbonden aan gezinshuizen bij Pluryn. Daarnaast is zij medeauteur van het boek " Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen" en de training " Traumasensitief opvoeden en begeleiden." Co-spreker, naam volgt nog
Ontdek hoe je ademhaling kunt benutten als tool ter regulatie van het zenuwstelsel.
Nikki van der Velden, oprichter van The Breathwork Movement en auteur van Jouw adem, jouw medicijn