Leerlingen brengen niet alleen hun persoonlijke ervaringen mee naar de klas, maar ook hun culturele achtergrond speelt een belangrijke rol in hoe zij trauma ervaren en verwerken.
Als docent is het essentieel om beide perspectieven te begrijpen en toe te passen in je onderwijspraktijk.
Tijdens de workshop krijg je inzicht in hoe culturele normen, waarden en communicatiepatronen van invloed zijn op het gedrag en welzijn van leerlingen. We combineren deze kennis met traumasensitieve benaderingen om beter in te spelen op de behoeften van diverse leerlingengroepen, zoals nieuwkomers of vluchtelingenkinderen.
Aan de hand van praktijkvoorbeelden, interactieve oefeningen en een korte casusbesprekingen leer je bij signalen van trauma passende, cultuursensitieve interventies toe te passen.
Deze workshop biedt concrete tools en strategieën om je lessen zo in te richten dat elke leerling zich gezien, gehoord en gesteund voelt, ongeacht hun achtergrond of ervaringen.
Leerdoelen:
Deelnemers
-krijgen inzicht in hoe culturele normen, waarden en communicatiepatronen van invloed zijn op het
gedrag en welzijn van leerlingen.
-gaan oefenen met praktijkvoorbeelden
-ervaren de invloed van culturele verschillen en patronen op het omgaan met een trauma
Voor wie?
Iedereen die in de praktijk met kinderen en ouders werkt. O.a. Leerkrachten, IB'ers, etc.
Leeftijdscategorie: Kinderen (6 tot 12 jaar)