Wat een nieuw begin had moeten zijn, werd een ingrijpende ervaring van ontworteling en aanpassing.
De werkelijkheid in Nederland week sterk af van wat hem was voorgespiegeld, en zijn verborgen emoties werden niet herkend. In het onderwijs liep hij vast door taalbarrières, miscommunicatie en een gebrek aan begrip voor zijn achtergrond. Trauma en cultuursensitief werken zijn inherent aan elkaar verbonden: zonder inzicht in de culturele context van een kind blijft trauma vaak onzichtbaar. Hoe creëer je een veilige leeromgeving waarin deze leerlingen zich gehoord en gezien voelen? In deze sessie deelt Andy hoe onderwijsprofessionals trauma kunnen herkennen en verlichten door cultuursensitief te werken.
Leerdoelen:
1. Inzicht in de impact van trauma: Deelnemers begrijpen hoe trauma, met name bij kinderen met een
migratieachtergrond, invloed heeft op gedrag en leerprestaties in het onderwijs.
2. Versterken van culturele competenties: Deelnemers verwerven praktische kennis over hoe culturele context en
ervaring de ontwikkeling en het welzijn van leerlingen beïnvloeden.
3. Cultuursensitief en traumasensitief werken combineren: Deelnemers begrijpen hoe ze beide benaderingen effectief
kunnen integreren om leerlingen beter te ondersteunen en hen te helpen zich gehoord en begrepen te voelen.
Voor wie?
Alle professionals. Leeftijdscategorie: ongebonden