Hoe geef je traumasensitief onderwijs handen en voeten in daden en doen?
In een interactieve workshop maken Almy en Wil de koppeling naar het handelen en denken vanuit geweldloos verzet. Praktische interventies, die vanuit een onvoorwaardelijke relatie worden ingezet, vormen zo een praktische aanvulling op TSO.
Hoe help je leerlingen bijvoorbeeld autonomie te ervaren wanneer emoties hen overspoelen?
Of hoe stel je grenzen aan gedrag waarbij je niet voorbijgaat aan de emoties van deze leerlingen?
Maar ook, hoe lukt het de leerkracht om vanuit zelfcontrole onvoorwaardelijk te investeren en wie is er als steun? Hoe zorg je dat je zelf kalm en rustig kunt blijven reageren als het spannend wordt?
In een interactieve workshop worden een aantal eenvoudige interventies uitgelegd en ook daadwerkelijk in en met de groep geoefend. Te denken valt aan het doen van een oplossingsverzoek, het markeren/parkeren van gedrag en het nemen van zelfcontrole.
Leerdoelen:
Deelnemers:
- kunnen TSO handen en voeten geven in praktisch handelen.
- leren hoe traumasensitief te begrenzen en tegelijk in verbinding te blijven met de leerling.
- voelen zich door de tools weer (meer) in hun kracht staan, weten wat te doen en hoe het verschil te
maken.
- ervaren meer werkplezier doordat zij middels de kennis van TSO en de tools van GV zich krachtiger
in hun gezag voelen staan.
Voor wie?
Leraren, zorgcoördinatoren, intern begeleiders, ambulant werkers, mentoren en anderen die bij het onderwijs betrokken zijn zoals leerplichtambtenaren, kwaliteitscoördinatoren.
Leeftijdscategorie: Kinderen (6-12 jaar) en jongeren (12 - 18 jaar)