Getraumatiseerde kinderen bij jou in de klas voelen zich vaak onveilig, ook al is er ogenschijnlijk geen gevaar. Als je onveilig voelt, kom je niet goed tot leren. En daarbij: als het kind zich niet veilig voelt, kan hij /zij ook moeilijk profiteren van de co regulatie van jou.
Vanuit de polyvagaal theorie weten we dat juist het vergroten van de signalen van veiligheid zo ontzettend belangrijk is: en zou je bijna willen roepen: strooi deze signalen maar rond als confetti!
In deze workshop staan we stil bij hoe we signalen van het gevoel van (on)veiligheid kunnen herkennen bij de kinderen in jouw klas.
Om vervolgens te onderzoeken: hoe kun je zorgen dat er in jouw klas zoveel mogelijk signalen van veiligheid te vinden zijn. Hierbij zetten we in op de diverse zintuigen als ingang, met als bonus aandacht voor beweging.
De workshop is interactief, met veel oefeningetjes en reflectie op je eigen klas.
Leerdoelen:
Deelnemers
- leren informatie hoe het zenuwstelsel signalen van gevaar en signalen van veiligheid oppakt vanuit de
blik van de polyvagaal theorie
- begrijpen waarom het toevoegen van signalen van veiligheid zo belangrijk is
- ontvangen tips en tools om signalen van veiligheid toe te voegen en hebben deze deels ook zelf
ervaren
- kunnen een koppeling kunnen maken van de bovenstaande leerdoelen naar hun eigen klas
Voor wie?
Voor alle professionals. Leeftijdscategorie: 6-18 jaar.