Hoe houd ik mijn eigen alarmbelletje zo rustig mogelijk, wat heeft die nodig en hoe doe ik dat? Een presentatie met cognitieve, creatieve / non-verbale en lichamelijke interventies ter promotie van zelfzorg.
Leerdoelen:
- Bewustwording van zelfregulatie:
* Deelnemers begrijpen het belang van zelfregulatie als onderwijsprofessional en hoe dit hun welzijn en leskwaliteit
beïnvloedt.
* Ze herkennen de signalen van stress en overprikkeling bij zichzelf.
- Verkennen van praktische interventies:
* Deelnemers leren verschillende cognitieve, creatieve/non-verbale en lichamelijke interventies kennen die bijdragen
aan zelfzorg.
* Ze kunnen interventies kiezen en toepassen die bij hun persoonlijke voorkeur en werksituatie passen.
- Toepassen van check-in momenten:
* Deelnemers ontdekken manieren om bij zichzelf in te checken vóór, tijdens en ná een lesdag.
* Ze oefenen met praktische technieken om hun eigen spanning en energiepeil te reguleren.
- Creëren van een persoonlijke zelfzorgstrategie:
* Deelnemers ontwikkelen een op maat gemaakte aanpak om hun eigen alarmbelletje rustig te houden.
* Ze formuleren concrete acties om zelfzorg structureel in hun werkdag te integreren.
Voor wie?
Voor alle onderwijsprofessionals: van onderwijsassistenten tot gedragsdeskundigen.
Leeftijdscategorie: voor elke categorie inzetbaar.