Contact|

Traumasensitief Onderwijs

Traumasensitief Onderwijs


1e Jaarcongres | 30 oktober 2025 | Spant!, Bussum

12. Check-in voor leerkrachten

Welke praktische manieren zijn er om bij mezelf als onderwijsprofessional in te checken en mezelf te reguleren, zowel vóór, tijdens als ná een lesdag?
Anne van den Ouwelant, oprichter en directeur van Trauma Company & Trauma International, psychotrauma-therapeut, beeldend therapeut, TRE provider en cultureel antropoloog. Internationaal trainer in trauma-sensitieve ondersteuning in NL en in oorlogs- en conflictgebieden

Hoe houd ik mijn eigen alarmbelletje zo rustig mogelijk, wat heeft die nodig en hoe doe ik dat? Een presentatie met cognitieve, creatieve / non-verbale en lichamelijke interventies ter promotie van zelfzorg.
 

Leerdoelen: 

- Bewustwording van zelfregulatie:
* Deelnemers begrijpen het belang van zelfregulatie als onderwijsprofessional en hoe dit hun welzijn en leskwaliteit
   beïnvloedt.
* Ze herkennen de signalen van stress en overprikkeling bij zichzelf.

- Verkennen van praktische interventies:
* Deelnemers leren verschillende cognitieve, creatieve/non-verbale en lichamelijke interventies kennen die bijdragen
  aan zelfzorg.
* Ze kunnen interventies kiezen en toepassen die bij hun persoonlijke voorkeur en werksituatie passen.

- Toepassen van check-in momenten:
* Deelnemers ontdekken manieren om bij zichzelf in te checken vóór, tijdens en ná een lesdag.
* Ze oefenen met praktische technieken om hun eigen spanning en energiepeil te reguleren.

- Creëren van een persoonlijke zelfzorgstrategie:
* Deelnemers ontwikkelen een op maat gemaakte aanpak om hun eigen alarmbelletje rustig te houden.
* Ze formuleren concrete acties om zelfzorg structureel in hun werkdag te integreren.

 

Voor wie?

Voor alle onderwijsprofessionals: van onderwijsassistenten tot gedragsdeskundigen. 
Leeftijdscategorie: voor elke categorie inzetbaar.