Contact|

Traumasensitief Onderwijs

Traumasensitief Onderwijs


1e Jaarcongres | 30 oktober 2025 | Spant!, Bussum

9. Zeg het met woorden

Het gedrag wat we zien bij kinderen hangt samen met de overtuigingen in hun onzichtbare koffer en de triggers die zijn ontstaan door eerdere ervaringen.
Drs. Carina van Kregten is als gedragswetenschapper verbonden aan gezinshuizen bij Pluryn. Daarnaast is zij medeauteur van het boek " Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen" en de training " Traumasensitief opvoeden en begeleiden." Co-spreker, naam volgt nog

De manier waarop we praten over gedrag kan er voor zorgen dat de negatieve ervaringen worden versterkt óf kan juist helpen de koffer opnieuw in te pakken en het gevoel van veiligheid te vergroten.
Traumasensitief taalgebruik helpt om ons om de behoeften van het kind beter te begrijpen en er adequaat op te reageren. Kinderen krijgen hiermee meer grip op hun gedrag zodat ze hun gedrag beter kunnen bijsturen.


Leerdoelen: 

Deelnemers
- kunnen voorbeelden geven van woorden en zinnen die als triggerend kunnen worden ervaren door
  getraumatiseerde kinderen.
- leren hoe ze positieve en ondersteunende taal kunnen gebruiken om een veilige omgeving te creëren.
- oefenen met traumasensitief taalgebruik.
- krijgen handvatten om traumasensitief taalgebruik in hun dagelijkse interacties te integreren.

 

Voor wie?

Leerkrachten, intern begeleiders en gedragswetenschappers
Leeftijdscategorie: Kinderen (6 tot 12 jaar)