Contact|

Traumasensitief Onderwijs

Traumasensitief Onderwijs


1e Jaarcongres | 30 oktober 2025 | Spant!, Bussum

6. Help, een krokodil in de klas?!

Kinderen die zich weinig geliefd voelen, tonen dit vaak in hun welbevinden en gedrag. Onderzoek toont aan dat dit het gebrek aan geliefde ervaringen in de (prille) kinderjaren, ook zichtbaar zijn in hun neurologische ontwikkeling.
Bart Weustenraad, erkend Systeem Psychotherapeut aan het Vlaams Expertisecentrum Kindermishandeling

Het Neuro Sequentieel Model (NSM) van Dr. Bruce Perry biedt ons belangrijke inzichten. Het model helpt ons om gedrag van deze kinderen te begrijpen en gepast af te stemmen. Leerkrachten kunnen verschil maken door in te zetten op relationele herstel. Forse incidenten in de klas kunnen nieuwe herstelkansen betekenen voor zowel het slachtoffer, als kinderen die kwetsend gedrag vertonen. De Vlaamse Vertrouwenscentra Kindermishandeling ontwikkelden methodieken die in de klas gebruikt kunnen worden.


Leerdoelen:

Na deze sessie weet je:
- Hoe het Neuro Sequentieel Model van Dr. Bruce Perry ons ‘complex trauma’ kan helpen begrijpen?
  Je kan deze inhoud met kinderen en jongeren bespreken.
- Wat ‘relationeel herstel’ betekent voor zowel kinderen die gewelddadig gedrag vertonen als kinderen
  die er slachtoffer van zijn.
- Welke voorwaarden belangrijk zijn om tot relationeel herstel te komen en welke methodieken we
  kunnen aanwenden in de klas?
 

Voor wie?

Voor iedereen die graag contact maakt met kinderen en jongeren.
Leeftijdscategorie tussen 4 – 21 jaar